Gedragsproblemen en leren
Kinderen en jongeren zitten het grootste deel van de dag op school om te leren. Daar ontwikkelen zij hun talenten. Leraren en andere onderwijsprofessionals werken iedere dag hard om het beste uit leerlingen te halen. Vaak gaan het leren en de ontwikkeling haast vanzelf, maar soms ook niet. Om verschillende redenen kunnen leerlingen niet lekker in hun vel zitten. Zij uiten dat door zich terug te trekken of juist door gedrag te vertonen dat als storend en lastig wordt ervaren.
Dat het soms minder vanzelfsprekend gaat, is heel gewoon. Leren is een proces van vallen en opstaan. Voor álle jeugdigen, ook voor degenen met lichte gedragsproblemen. ‘ONL Gedrag’ draagt bij aan het normaliseren van extra zorg en ondersteuning bij lichte gedragsproblemen op school en thuis. Voor een effectieve integrale aanpak is voor ONL een goede samenwerking met ouders, scholen én wijkteams cruciaal.
Aanpak passend bij de situatie
Gedragsproblemen doen zich vaak in specifieke situaties voor. De omgeving waarin kinderen of jongeren verkeren, kan dat gedrag uitlokken. Onze aanpak is daarom altijd maatwerk en sluit aan op de behoeften en mogelijkheden van kinderen én die van hun omgeving. ONL werkt bij de aanpak van gedragsproblemen altijd vanuit én aanvullend op het onderwijs. ONL hanteert een generieke behandelmethode, gebaseerd op gedragswetenschappelijke kennis en behandelresultaat die toepasbaar is op diverse gebieden van lichte gedragsproblemen.
Opleiding Gedrag OnderwijsAdvies hoog gewaardeerd
Onlangs sloot weer een groep deelnemers de Opleiding Gedrag bij OnderwijsAdvies in Zoetermeer succesvol af. Binnen passend onderwijs wordt een steeds groter beroep gedaan op leraren om goed in te spelen op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Binnen de Opleiding...
Lezing bij IJsselgroep van Laura Batstra over haar visie op stoornisdenken
Op maandag 7 januari is door Dr. Laura Batstra (associate professor, RUG) bij de IJsselgroep een lezing verzorgd over 'Stoornisdenken'. Zij deelde haar visie op het labelen van kinderen en gaf inzicht in de wereld van stoornissen en labels. Ook schetste zij een beeld...
Psychologen en pedagogen van de IJsselgroep bekwamen zich verder in Cognitieve Gedragstherapie
Eind 2018 is een groep van 14 enthousiaste psychologen en pedagogen van de IJsselgroep gestart met de geaccrediteerde Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie. Docent Gerben Beldman doet in een blog verslag van deze cursus:...